الگوهای صدا
نوشته شده توسط : Mihayloo

بررسی ساختاری تونالیته ، واژگان ، بافت ، سرود و سازماندهی زمان در موسیقی هنری غربی

توسط فیلیپ مگنوسون

چشم اندازهای بزرگتر

فصل 30. الگوهای هارمونیک و ملودیک

30. 1 الگوی

اقدامات هارمونیک تاکنون در زمینه های فردی مورد مطالعه قرار گرفته است. تنها استثناء در این مورد ، پیشرفت فرعی است که برای کار به چهار آکورد نیاز دارد. در این فصل ، گروه های بیشتری از آکورد که با هم در الگوهای کار می کنند مورد بحث قرار می گیرند.

  • برای طولانی کردن یک منطقه هارمونیک
  • برای انتقال از یک منطقه هارمونیک به منطقه دیگر

هدف با توجه به اینکه الگوی شروع می شود و از کجا به پایان می رسد تعریف شده است. واضح است که اگر در همان منطقه هارمونیک شروع و پایان یابد ، یک ژست طولانی مدت خواهد بود. اگر با عملکرد قابل توجهی متفاوت به پایان برسد ، پس حمل و نقل به یک منطقه جدید را فراهم کرده است.

30. 2 وارونگی موازی اول

هنگامی که یک سه گانه در وارونگی اول قرار می گیرد ، فواصل بالای باس یک 3 و 6 است. از آنجا که این همکاران ناقص هستند ، می توان آنها را به صورت موازی حرکت داد بدون آنکه هرگونه اصول صوتی را نقض کند.

این حرکات تمایل به گام به گام دارند ، اما می توانند به مناسبت جهش کنند و می توانند از هر جهت حرکت کنند. این فرآیند در بافت های 3 voice بهترین کار را می کند. صدای چهارم مشکلات پیشرو در صدا را ایجاد می کند. با افزودن صدای چهارم ، قسمت اضافی به موازات سه مورد دیگر حرکت نمی کند ، همانطور که در خط تنور در زیر مشاهده می شود.

30. 3 تکرار پیشرفت

تکرار در پیشرفت هارمونیک رایج است. این تکرارها در حرکت ریشه یافت می شوند و می توانند هر ترکیبی از موقعیت ها و وارونگی های ریشه ای و با هر دو سه گانه و تتراد را درگیر کنند.

این الگوهای در دو حرکات اصلی ریشه یافت می شود: 3 و 5. آنها باید در یک زمان در یک جهت حرکت کنند اما می توانند صعودی یا نزولی باشند.

در تجزیه و تحلیل ساختاری بالا توجه کنید که یک فلش به خط طولانی مدت وصل شده است تا نشان دهنده حرکت از تونیک به کادر باشد.

در بخش بالا توجه کنید که حرکت نزولی 3rds باید در اندازه سوم به تونیک رفته باشد اما این شوپن برای شکستن الگوی با جایگزین تونیک انتخاب شده است.

30. 4 سکانس

پیشرفت هارمونیک مکرر در بخش قبلی می تواند گسترش یابد تا هم ملودی و هم مخالف را شامل شود و توالی ایجاد می کند.

دنباله به عنوان الگویی تعریف می شود که دقیقاً (یا تقریباً دقیقاً) چندین بار تکرار می شود، همیشه در سطح زیر و بمی متفاوت. این سطوح زمین باید فقط در یک جهت و در یک فاصله زمانی ثابت حرکت کنند. هر واحد از این الگوی تکرار شده یک LEG نامیده می شود و برای ایجاد یک دنباله باید حداقل سه پایه وجود داشته باشد. پایه نهایی نیازی به تکمیل ملودیکی ندارد، اما باید الگوی هارمونیک قبلی را کامل کند.

مانند گذرهای وارونه اول موازی و تکرار مسیرهای پیشروی، توالی ها می توانند طولانی شوند یا به عنوان انتقال از یک ناحیه به ناحیه دیگر عمل کنند.

30. 5 انواع توالی

    صعودی 2nds

توالی ها ممکن است از سه گانه یا تتراد ساخته شوند. اگر الگو از آکوردهای هفتم استفاده کند، اینرسی دنباله می‌تواند تترادهایی را ایجاد کند که غیرمعمول هستند، مانند زیر غالب 7 و تونیک 7. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مهم است که به یاد داشته باشید که اینها صداهای مجزا و مستقل نیستند، بلکه بخشی از آن هستند. یک الگوی بزرگتر

30. 6 تصحیحات پیشرو صوتی

برخی از حرکات مکرر خاص، به ویژه حرکات 2 صعودی و نزولی 3، تمایل به ایجاد همخوانی کامل موازی دارند. برای جلوگیری از این امر، یک تصحیح رهبری صوتی (VLC) برای حل مشکل درون یابی می شود. اگرچه در نگاه اول به نظر می رسد الگوی هارمونیک قطع شده است، الگوی بزرگتر هنوز وجود دارد، به طور کلی در ضربات قوی. اصلاحات پیشروی صدا نیز می تواند هدف یک سکانس باشد.

نوع دیگری از "اصلاح" در دنباله دوم صعودی رخ می دهد: گاهی اوقات، از یک مرحله صرفنظر می شود، که معمولاً برای جلوگیری از کاهش سه گانه انجام می شود.

30. 7 OSTINATO

  • ساق پا در همان سطح زمین باقی می ماند
  • پا بخشی از پیشرفت هارمونیک در برخی نقاط نیست

اوستیناتو همچنین نسبتی نزدیک به یک نقطه پدال است، زیرا برای مدت طولانی در یک سطح می‌ماند و بخشی از آن مانند زنگ‌های غیر آکورد عمل می‌کند.

تکالیف:

  1. موتزارت: سوناتا، K283 [#96، آهنگ سی دی شماره 10]
  2. موتزارت: سوناتا، K. 310، III [#118، قطعه سی‌دی شماره 12]
  3. Mozart: Rondo, K. 494 [#158]
  4. هندل: سونات برای فلوت و Continuo [#161]
  5. Haydn: Sonata in G Major, Hob. XVI:39, III [#214, CD track #41]
  6. باخ: اختراع شماره 13 [#260، قطعه سی دی شماره 60]

خطوط سوپرانو، آلتو و تنور را به این باس فیگور اضافه کنید، سپس یک تحلیل اعداد رومی و ساختاری ارائه دهید:

برای تهیه صحیح این تکلیف نوشتاری، از ضمیمه دستورالعمل‌های نت‌نویسی، واقع در اصول اولیه نت‌نویسی موسیقی، ترم سوم استفاده کنید.




:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: